Mina företagstips för att lyckas på internet

Oavsett om du har en klädbutik, en restaurang eller är marknadsföringskonsult, så kan god internetnärvaro hjälpa dig att utveckla verksamheten. Alla företag behöver lyckas på internet för att överleva i framtiden.

Företaget på internet, så mycket mer än bara en sajt

När jag beslutade mig för att driva eget företag hade jag bara en sajt med företagets namn. I min tankevärld fanns jag på internet och kände mig nöjd. Men det räckte inte. Förutom att en sajt inte räcker för att få kunder (det finns ju miljoner sajter på internet) så måste själva sajten fungera optimalt när du väl får besökare. Om någon går in på din sida och det tar tid att ladda, det är svårnavigerat eller om du saknar något av alla smarta program som finns att tillgå som gör kommunikationen med kunderna lättare, så kommer du att förlora kunder. Ta hjälp av din IT-struktur, så blir din sajt optimal utan störningar. Jag anlitar Nordlo för digital harmoni och nu fungerar all IT utmärkt.

Nå ut med smart marknadsföring

Marknadsföring är så mycket mer än att bara skicka nyhetsbrev och ha annonser. Du måste ha koll på din kundgrupp. Vilka är intresserade av din tjänst eller produkt? Istället för att du skickar ut alla erbjudanden som du kan komma på – och ruinera dig -, så bör du sätta dig ner och fråga dig vilken som är din bästa produkt. På vilka sätt underlättar den produkten människors liv? Och vilka har verkligen nytta av den: barnfamiljer i radhus, singlarna i 45-årsåldern eller de som behöver köra fem mil varje dag får att komma till jobbet? Nu måste du hitta dem. Finns de på Facebook, Instagram eller Pinterest? Eller är det Youtube som är bästa stället att nå dem? Du kan också behöva annonsera i branschtidningar och sajter.

När jag upptäckte vilken min kundgrupp var så började jag satsa på att nå dem. Jag sökte rent av upp vissa företag och bokade in möten. Innan du kommer med ett erbjudande, vare sig det är via mejl, mobilsamtal eller i ett fysiskt möte, så måste du verkligen se till att du erbjuder något som personen eller företaget är intresserad av. Har du ett hunddagis räcker det inte att folk har hund, de måste behöva hunddagis till hunden. Det behöver sällan pensionärer eller barnfamiljer med tonåringar, däremot singlar barnlösa par i karriären.